Boer Jos in het paleis van Versailles (barok deel 2) (workshop 17/02/17)

Op 17 februari zijn we nog steeds in de barok gebleven. We verplaatsten ons van Rome (Italië) naar Frankrijk (Het Paleis van Versailles). In dit Paleis woonden de bekendste koning uit de baroktijd, Lodewijk XIV. Op zijn Paleis was kunst zeer belangrijk. Tijdens deze namiddag leerden we een klein beetje over Lodewijk XIV, over Jean-Baptiste Lully en Mollière. Hiernaast vergeleken we Lully's lyrische tragedies met de Griekse tragedies uit de oudheid. Na het theoriemomentje hebben we zelf een dans gemaakt voor het hof van Lodewijk XIV.

Gelinkt aan pk? 

  • Kunstbeschouwing: korte biografie van Lodewijk XIV (zijn danscarrière) en Jean-Baptiste Lully (zijn balletten, zijn ballet-comedies in samenwerking met Molière en zijn lyrische tragedies. Deze hebben we vergeleken met de Griekse tragedies). Hiernaast hebben we tijdens het dansen legato - staccato, grote-kleine bewegingen en ruimtegebruik leren kennen.                                                                                                                
  • Filosoferen: We hebben samen de kenmerken van de architectuur vergeleken met het Paleis van Versailles en hebben nagedacht over welke mensen je allemaal kon tegen komen in dit paleis, hoe ze zich gedroegen en vooral hoe ze zich bewogen. 
  • Creatie: Ze moesten op hofmuziek improviseren alsof ze in het Paleis van Versailles waren. Hierna moesten ze één beweging kiezen en deze op dezelfde muziek op verschillende manieren uitvoeren (stacato-legato, klein-groot, ter plaatsen-heel de ruimte, ...). Wanneer iedereen geëxperimenteerd had met één beweging werden ze opgedeeld in groepjes van vier. In deze groepjes moesten ze een choreografie maken met vier bewegingen. Deze bewegingen moesten op verschillende manieren terug komen. Ze mochten zelf kiezen hoe ze dit uitvoerden. 
Op het einde van de workshop hebben we naar elkaars resultaten gekeken en hierover gereflecteerd. Het waren allemaal toneel-dansen geworden. De meeste groepen hadden te veel inspiratie, waardoor ze meer dan 4 bewegingen hebben gebruikt. Toch gaf dit ook leuke resultaten. Uit respect voor de leerlingen plaats ik van deze les geen video-materiaal. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten