Boer Jos in NY in de jaren '40

Op 10/03/17 heb ik eerst nog wat informatie gegeven over de beeldende kunst tijdens het surrealisme. Hiervoor moesten ze mij het verschil tussen abstract en figuratief uitleggen, omdat dit beiden voorkomt in het surrealisme. Zo zijn de schilderijen van Salvador Dali figuratief en die van Juan Miro abstract. Dit was nog vrij moeilijk voor sommige van hen, maar gelukkig werd het na een kort filosofisch gesprek toch snel duidelijk voor iedereen. Na het theorie momentje heb ik hen een korte oefening gegeven, waarbij ik hen 15 seconden naar een surrealistisch schilderij van Juan Miro liet kijken.

Dit moesten ze dan in 15 seconden proberen op te slaan in hun geheugen. Uiteindelijk verdween dit schilderij en moesten ze dit vanuit hun onderbewustzijn proberen te tekenen. Hierna hebben we besproken hoe ze dit hebben aangepakt en konden ze elkaar tips mee geven, waardoor dit bij de tweede keer veel beter ging. Ze hebben dit dus nog een tweede maal gedaan bij een ander schilderij van Miro. Hierbij kregen ze ook iets meer kijktijd. De tweede maal ging het veel beter. Na elke oefening kregen ze terug het oorspronkelijke schilderij te zien zodat ze konden zien hoe goed dit gelukt was.

Hierna zijn we samen met boer Jos naar de jaren '40 in New York gegaan.






Hier heb ik hen een beetje informatie gegeven over Action Painting en Colorfield Painting. We zijn hier dan zelf mee aan de slag gegaan vanuit muziekstukken. Hierbij hebben we dus eerst muziekstukken geanalyseerd en hebben we de kenmerken van deze muziekstukken omgezet in abstracte vormen aan de hand van action painting.

De leerlingen hebben zich enorm hard geamuseerd en de les was uitstekend gegaan tot de laatste tien minuten. Tijdens de laatste tien minuten werden ze vanuit hun enthousiasme veel te wild, waardoor heel de klas uiteindelijk vol met verf hing en ik hen niet meer rustig kreeg. Ik heb de leerlingen nog een beetje kunnen laten mee opruimen en kuisen. Toch hadden juf Lotte en ik daarna nog heel veel kuiswerk. Gelukkig hebben we hierbij nog wat hulp gekregen van Wenke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten