Boer Jos in de 'Renaissance (workshop 10/02/17)

Op 10 februari ben ik samen met de kinderen van bovenbouw 3, uit Klim-Op naar de 'Renaissance' gegaan. We hebben samen geleerd dat deze term slaagt op de wedergeboorte van de Oudheid. Deze tijd hadden we in de eerste workshop bestudeerd. Hiernaast zijn we naar da Vinci's huis gegaan om wat bij te leren over zijn uitvindingen en zijn schilderijen.
De kinderen hebben per twee zelf een uitvinding bedacht en deze aan de hand van één zin en een schets aan elkaar voorgesteld. Hierna hebben ze zelf drie kleuren gemaakt door te mengen. Deze hebben ze moeten benoemen (naam voor verzinnen) en beschrijven in twee zinnen. Uiteindelijk hebben ze met hun zelfgemaakte kleuren een abstract schilderij moeten maken.

Gelinkt aan PK? 







  • Kunstbeschouwing: inleiding Renaissance + da Vinci's uitvindingen en kunstwerken ('De Mona Lisa' en 'Het laatste avondmaal'). De leerlingen vinden het zeer interessant om samen naar kunst te kijken. 
  • Filosoferen: ze hebben zelf nagedacht over welke uitvindingen er nog niet bestaan die zij wel zouden kunnen gebruiken, we hebben samen naar kleuren gekeken en zij moesten zeggen welk gevoel ze hierbij kregen, hierna vergeleken we dit met de betekenissen van da Vinci en ze hebben zelf vanuit hun eigen emotie kleuren uitgevonden. De leerlingen 
  • Creatie: ze hebben zelf uitvindingen bedacht en deze kort geschetst en hebben een abstract schilderij gemaakt met hun eigen verzonnen kleuren. 









Ik heb in de vorige les de kreet 'Ietsiepiedewiedewoepsipa' geprobeerd. Dit kreeg de klasgroep wel meteen stil op twee leerlingen na. Er waren twee leerlingen die met deze kreet begonnen te lachen. Ik heb dus samen met de vakmentor afgesproken om de kreet nog steeds te zullen toepassen, maar op deze twee leerlingen kordater te reageren als ze hiermee lachen.

2 opmerkingen:

  1. Dit lijkt mij een zeer leuke workshop! Dat je doorheen je project een tijdreis maakt, vind ik een zeer leuke insteek. Ik denk dat leerlingen daar zeker geïnteresseerd in zijn en zo op een leuke manier iets over de geschiedenis leren.
    Ik weet niet of je op deze workshop nog gaat verder werken, maar het lijkt me wel leuk om deze ideeën (uitvindingen) niet enkel te laten schetsen en er een abstract werk van te maken, maar ook in 3D uit te laten werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben bewust niet verder gegaan op uitvindingen, omdat ze hier al veel rond hebben gewerkt. Het was maar een korte opdracht om dit te kunnen linken aan da Vinci. Toch een goede tip voor een klas die daar nog niet veel rond heeft gewerkt :)

    BeantwoordenVerwijderen